Geçmiş Yıllarda Hopa'da Müzik
Hasan Azaklı
Yaşam - 12/07/2012








Hopa’mızda müzik alanında geçmişte vermiş oldukları emeklerinden ötürü gerek yad etmek gerekse bu müzik emekçilerinin yapmış oldukları bu başarılı çalışmaları gelecek kuşaklara belge olarak aktarmak görev ve sorumluluk bilinci ile bu yazı kaleme alınmıştır.

Günümüzden 40 yıl öncesinde Karadeniz’in köşesinde kalmış küçük bir kasabasında, müzik alanında kapasitelerinin çokça üstünde büyük işler başarılmış. O yılların teknik ve donanım açısından çok zor koşulları altında “BUĞULAR, MAVİ MONİ, BİRADERLER VE BİZİMKİLER” adı altında orkestra grupları oluşturulmuş, bu gruplarda bateri, bas gitar, akordiyon, org, davul, elektro gitar gibi müzik aletleri başarı ile çalınarak halkın beğenisine sunulmuş, düğünlerde, balolarda, toplantılarda, törenlerde bu müzik grupları kendi alanlarında başarılı çalışmalara imza atmışlardır. Karadeniz’in gözden ırak bu kıyı kasabasında Türk Halk Müziği, Türk Sanat Müziği, Pop müzik, Aranjman gibi müzikler başarı ile icra edilmiş bulunmaktadır. Bu çalışmaların emekçileri Tuncer Güven, Aydın Yazıcıoğlu, Tuncer Kasımoğlu, Ercan Kapucu, Sait Abay, Kenan Özhalk, Ertuğrul Kapucu, Turan Şentürk, Süleyman Albayrak, Özer Kasımoğlu, Naim Aydın gibi isimlerdir. Kah boş inşaat halindeki binalarda, kah metruk boş binalarda son derece zor ve ilkel koşullarda bir çok başarılara imza atmışlardır. Hopa’da, çevre ilçelerden Arhavi, Borçka ve Murgul’da konserler vermişler. Yarışmalara katılmışlar hiçbir karşılık beklemeden o zor ve güç koşullarda müzik alanında Kuzeyin güçlü ekolü olarak tarihte yerlerini almışlardır. ”Yarınlar Bizim, Hekimoğlu, Neden Saçların Beyazlanmış Arkadaş, Tara Saçını Tara v. b gibi“ onlarca türkü ve şarkıları yorumlayarak insanlarımızın gönüllerine taht kurmuşlardır. Bazen teknik olanaklarının el vermediği zamanlarda elektrik devresi görevini üstlenmişler, bazen anfileri yanınca Camiden anfi alarak müziklerini icra etmişler ve işlerini başarı ile tamamlayınca ezan zamanına kadar aldıkları anfiyi camiye yetiştirmişler. Bu güzel insanları unutmamak ve unutturmamak sanatsal açıdan görev ve sorumluluk olarak algılanmalıdır.

GEÇMİŞ YILLARDA HOPA’DA YAPILAN MÜZİK ÇALIŞMALARI İLE İLGİLİ OLARAK HASAN AZAKLI TARAFINDAN TUNCER GÜVEN İLE YAPILAN SÖYLEŞİ

Tuncer GÜVEN

Müziğe ilginiz nasıl başladı?

5-6 yaşlarında patatesi kesip, teker haline getirip, kamışa saplayıp çark haline getirip suya koyup dönüşün seyrederdim. İlkokul 4. sınıfa giderken boş zamanlarda öğretmenim keman çalar onu dikkatle dinlerdim. O zaman müziğe ilgimi anladım. Öğretmenim ben 5. sınıfta iken müziğe olan ilgimi farketti. Mandolin kursuna yazıldım ve okulda mandolin öğrendim. Kursta mandolini en kısa sürede öğrenen bendim. Orta 1 de kaliteli bir bağlama aldım ve okul müsamerelerinde ve de temsillerinde bağlama çaldım.

İlk Orkestra çalışmalarınıza nasıl başladınız?

16 yaşında iken Gümrük memuru çocuğu olan Selçuk isminde yabancı bir arkadaşım vardı. Çok güzel bateri çalıyordu. Beni buldu. Elektro gitarını bana verdi ve hiç kurs görmeden elektro gitarı çalmayı öğrendim. Arkadaşım hem davul çalıp hem solistlik yaparak ben de elektrogitar çalarak 1968 yılında Hopa’da ilk orkestrayı kurduk.

Orkestra ve müzik çalışmaları sürecini aktarabilir misiniz?

1969 yılında Barış Manço ve Cem Karaca’dan esinlenerek tam teşekküllü bir şekilde bir orkestra oluşturduk. Bu orkestrada ben elektrogitarda, bateride Özer Kasımoğlu, bas gitarda Tuncer Kasımoğlu ve solist olarak Sait Abay yer aldı. Teknik ekipman desteği açısından Merhum işadamı Rıza Candemir bize mali destek sağladı. İlk grubumuzun adı “BUĞULAR” dı. Boş binalarda ve inşaat halindeki apartmanlarda çalışmalarımızı sürdürüyorduk. Yeterli hale geldikten sonra nişan ve düğün törenlerinde çalmaya başladık. Bu çalışmalar sırasında kısa aralıklarla değişik arkadaşlarımız grubumuza girip çıktı. Daha sonra dönemin iş adamı matbaacı merhum Selçuk Osmanağaoğlu’nun sponsorluğunda ve idareciliğinde yeni orkestra aletleri alarak teknik donanım açısından iyi bir grup oluşturmayı sağladık. Bu süreçte orkestramız “MAVİ MONİ” adını aldı. Mavi Moni grubunda Aydın Yazıcı ve Süleyman Albayrak Solist olarak, Şanver Uzuneyüpoğlu bas gitarcı olarak gruba dahil oldular. Özer Kasımoğlu’da bateride yaklaşık 3 yıl çalmaya devam ettti. Resmi olarak birincisi yapılan Arhavi festivalinde biz “MAVİ MONİ” grubu olarak yarışmaya katıldık. Arhavi ve Pazar orkestra gruplarını geçerek birinciliği aldık.

Müzik çalışmalarınız sürecinde önemli anılarınızı paylaşabilir misiniz?

Yılını anımsayamadığım Hopa Yıldız sinemasında yapılan bir düğünde, enerji kablosunda bir sorun oldu. Kablo kısa geldi. Ayağıma kauçuk ayakkabı giydim, iki kablonun ucuna tutarak elektrik devresini vücudumdan geçirerek müzik aletinin çalmasını sağladım ve programı aksatmayarak gerçekleştirdik. 1973 veya 1974 yıllarında birinde bir düğün esnasında ses cihazı yandı. Düğün yarıda kaldı. Ben hemen mahalledeki Kavakdibi Camisine giderek imamdan ses cihazını aldım düğüne döndüm ve düğüne devam ederek düğünü bitirdik.

Grubunuzun dağılma sürecini bize aktarabilir misiniz?

1975 yılında ben ve Özer askere gidince grup dağıldı. Ben askerde Orduevinde müzik yaşamıma devam ettim ve o arada çok deneyimler kazandım.

Sizin grubunuzdan başka Hopa’da başka müzik grupları oldu mu?

Bu süreçte yine Hopalı arkadaşlardan gitarda Naim Aydın, basgitarda Ercan Kapucu, solist Ertuğrul Kapucu, Akardionda Kenan Özhalk ve bateride soyadını hatırlayamadığım Celil isminde arkadaşlardan oluşan yeni bir grup oluştu. Bu arkadaşlar da başarılı çalışmalar yaptılar. Bu arkadaşların oluşturmuş olduğu grubun adı “BİZİMKİLER” di.

Askerden dönünce Müzik yaşantınıza nasıl devam ettiniz?

1978 yılında askerden dönünce Özer Kasımoğlu, ben, Tuncer Kasımoğlu biraraya gelerek tekrar grubumuzu kurduk ve gruba “BİRADERLER” ismini verdik. Grubun solistliğini ben üstlendim. Turan Şentürk bir dönem basgitar çaldı. Hüseyin Tuaç org çalarak kısa bir dönem gruba dahil oldu. Bu arada Özer Kasımoğlu gruptan ayrıldı. Elektronik işini yapan Mehmet Yıldırım gruba baterist olarak katıldı. Ben bu arada hem org çaldım hem de solistlik yaptım. O yıllarda gelişen teknolojiye paralel olarak tüm orkestranın işini yapan orglar üretilmeye başlandı. Bu süreçte 1985-1986 yıllarında grup dağıldı. Ben de bireysel olarak hem org çalarak hemde solistlik yaparak 1995 yılına kadar aralıksız müzik yaşantıma devam ettim. 1995 yılında geçirdiğim trafik kazası sonucunda müzik yaşamımı bıraktım. Televizyon tamir dükkanı açtım. Son beş yıldır profesyonel organizasyon, ses sistemleri (festival ve konserlerde) çalışmalarını yürütmekteyim.

Moğollar gibi yıllar sonra yeniden grup oluşturma çalışmalarını hiç düşündünüz mü?

Bu benim açımdan ne teknik olarak ne de yetenek açısından bu süreçte mümkün değildir.

GEÇMİŞ YILLARDA HOPA’DA YAPILAN MÜZİK ÇALIŞMALARI İLE İLGİLİ OLARAK HASAN AZAKLI TARAFINDAN AYDIN YAZICI İLE YAPILAN SÖYLEŞİ

AYDIN YAZICI

Müziğe ilginiz nasıl başladı?

İlk müzik çalışmalarına Karadeniz Eğerlide başladım. Hopa’ya gelince İlk olarak düğünlerde Rize’den gelen orkestralarda solistlik yaptım.

İlk Orkestra çalışmalarınıza nasıl başladınız?

İlk Orkestra çalışmalarına bateride Özer Kasımoğlu, solo ritm gitarda Tuncer Güven, Basgitarda Tuncer Kasımoğlu, solist olarak ben “BUĞULAR” grubunu oluşturarak başladık.

Orkestra ve müzik çalışmaları sürecini aktarabilir misiniz?

1972 yılında oluşturduğumuz “BUĞULAR” grubu ile düğünlerde, Hopasporun balolarında çalmaya başladık. Grubumuz daha sonra “BİRADERLER” ve “MAVİ MONİ” isimlerini aldı. Bilahare bas gitarda Ercan Kapucu, Akordiyonda Hakkı Candemir’de grubumuzda yer aldı. Menejerliğimizi Merhum Selçuk Osmanağaoğlu yapıyordu. O yıllarda askerden gelen Sait Abay arkadaşımız askerde iken askeri bandoda yer aldığından bize epeyce notalı çalışmalar getirdi. Bu çalışmalar bize çok yararı oldu. Yanılmıyorsam 1973 yılında Arhavide düzenlenen festivalde “MAVİ MONİ“ orkestra grubumuz Hopayı temsilen yarışmada birinci oldu. O yarışmada Pazar ilçesinden “SOS” grubu ile Zihni Cinan ikinciliği, Arhavi ilçesinden “CİHA DAĞI EFSANESİ” isimli grup üçüncülüğü aldı. Arhavi grubunu o dönemde Cemal Kurdoğlu ve arkadaşları oluşturuyordu. Hopa’da oluşturduğumuz müzik grubu sonucunda Hopa’ya dışarıdan gelen (Rize’den) müzik grubunun önü kesildi. Mahalli sanatçılar olarak müzikal etkinliklerimizi Hopa’da yaşama geçirmeyi başardık. 1974 yılında o zamanki Belediye gazinosunda (şimdiki Beslen Lokantasının olduğu mekan) her on beş günde bir Hopaspor yararına balo düzenlenirdi. Bu balolara aileler eşleri ve çocukları ile katılır ve eğlenirlerdi. Bu baloda orkestra grubumuz doyumsuz müzik programı icra ederdi. Bu programlarda Türk Halk Müziği, Türk Sanat Müziği, Pop müzik, Aranjman bazen de yabancı müzik (rap) icra ederdik. Müzik çalışmalarımızı o yıllarda Hopa’da bulunan Lostar, Yıldız, İpek ve Termik sinemalarındaki düğünlerde ve toplantılarda sürdürürdük. Ayrıca çevre ilçelere Arhavi, Borçka, Murgul’a düğünlere giderdik.

Müzik çalışmalarınız sürecinde önemli anılarınızı paylaşabilir misiniz?

Hopa’da sinemada bir düğünde ara kablo eksikliği ortaya çıktı. Kablo bulununcaya kadar Tuncer Güven arkadaşımız ayağına lastik giydi ve elektriği üzerinden geçirerek ara kablo görevini yerine getirdi.

Grubunuzun dağılma sürecini bize aktarabilir misiniz?

1972 yılında kurulan ve değişik isimlerle çalışmalarına devam ettiğimiz grubumuz benim Karabük’e dönmem Tuncer Güven ve Özer Kasımoğlu’nun askere gitmesi ile 1975 yılı sonlarına doğru dağıldı.

Sizin grubunuzdan başka Hopa’da başka müzik grupları oldu mu?

Ben Hopa’dan ayrılıp Karabük’e gittikten sonra başka arkadaşlar tarafından değişik orkestra grubu oluşturuldu. Bu arkadaşlar da güzel çalışmalar yaptılar.

Moğollar gibi yıllar sonra yeniden grup oluşturma çalışmalarını hiç düşündünüz mü?

Neden olmasın. Ancak uzun bir çalışma süreci gerektiriyor.

Hasan AZAKLI

Emekli İlköğretim Müfettişi

Eğitimci -Yazar

comments powered by Disqus

Hopam.com'un notu: Okuduğunuz köşe yazısı sitemize 12.07.2012 tarihinde Hasan Azaklı tarafından girilmiştir. Metnin yazım kurallarına ve etik teamüllere uygunluğu, içeriğinin doğruluğu ve tarafsızlığı Hopam.com tarafından garanti edilmemektedir. Bununla birlikte, köşe yazısı metni veya ilgili diğer materyalleri kısmen ya da tamamen kopyalanması, yayımlanması, uyarlanması, çevirisinin yapılması, değiştirilmesi ve başka yayın organlarında paylaşılması söz konusu yazarın iznine tabidir.
Hasan Azaklı Arşivi
 » Okullar Açılırken......
 » Tatil Etkinlikleri...
 » Nitelikli Okullar Meselesi (!)...
 » Eğitim Sistemimizde Sık Sık Değişen...
 » Fındık Fiyatlarına Sendikalardan Te...
 » Anne - Baba Ve Çocuk İlişkisi Üzeri...
 » Aile İçinde Çocuk Eğitimi...
 » Osmanlı Döneminde Hopa'lı Bürokratl...
 » Müzik Tarihine Genel Bir Bakış (*)...
 » Spor Ve Sporcu Eğitimi...
 » Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Tek...
 » Tatil Etkinlikleri...
 » Tarih Öğretimi Üzerine Düşünceler...
 » 50 Yıl Önce Hopa'da Sosyal, Ekonomi...
 » Ramazanda Verilen İftar Yemekleri Ü...
 » Tatile Girerken...
 » Hopa'da Şehir İçi Trafik Sorunu Üz...
 » Çay-kur'un Varlık Fonuna Devri...
 » Çayda Taban Fiyat Belirlenmesi...
 » Açü Rektörlüğünün Bir Garip Uygulam...
 » Özel Eğitim Dosyası (19)...
 » Özel Eğitim Dosyası (18)...
 » Özel Eğitim Dosyası (17)...
 » Özel Eğitim Dosyası (16)...
 » Özel Eğitim Dosyası (15)...
 » Özel Eğitim Dosyası (14)...
 » Özel Eğitim Dosyası (13)...
 » Özel Eğitim Dosyası (12)...
 » Özel Eğitim Dosyası (10)...
 » Özel Eğitim Dosyası (11)...
 » Özel Eğitim Dosyası (9)...
 » Özel Eğitim Dosyası (8)...
 » Özel Eğitim Dosyası (7)...
 » Özel Eğitim Dosyası (6)...
 » Özel Eğitim Dosyası (5)...
 » Özel Eğitim Dosyası (4)...
 » Özel Eğitim Dosyası (3)...
 » Özel Eğitim Dosyası (2)...
 » Özel Eğitim Dosyası (1)...
 » Tarihi Doğru Anlamak...
 » Kadın Ve Dayak...
 » Bilimsel Yayınlar Ve Üniversiteleri...
 » Zekanın Sosyal Dağılımı...
 » Dayak Eğitmez, Acıtır...
 » Öğrenci Karneleri Ve Anne - Baba Tu...
 » Okulda Başarısızlık Nedenleri - (2)...
 » Okulda Başarısızlık Nedenleri - (1)...
 » Avrupa Birliği Eğitim Programları V...
 » Sınavlar Ve Ezberci Eğitim...
 » Başlıca Eğitim Yaklaşımları - (4)...
 » Başlıca Eğitim Yaklaşımları - (3)...
 » Başlıca Eğitim Yaklaşımları - (2)...
 » Başlıca Eğitim Yaklaşımları - (1)...
 » Mesleki Eğitimin Yeri Ve Önemi...
 » Çocuklarda Gelişim Basamakları - (6...
 » Çocuklarda Gelişim Basamakları - (5...
 » Çocuklarda Gelişim Basamakları - (4...
 » Çocuklarda Gelişim Basamakları - (3...
 » Çocuklarda Gelişim Basamakları - (2...
 » Çocuklarda Gelişim Basamakları - (1...
 » Türkiye’de Öğretmen Yetiştirmenin T...
 » Türkiye’de Öğretmen Yetiştirmenin T...
 » Uluslararası İlişkiler Ve Ülkemizin...
 » Hopa'da Balıkçılık Ve Sorunlar...
 » Hopa'da Kültür Merkezi İstiyoruz...
 » Hopa'da Neler Oluyor?...
 » Tarih Öğretimi Üzerine Düşünceler...
 » Nazım Hikmet Ve Hopa Hapishanesi...
 » Geçmişten Günümüze Hopa’da Spor...
 » Lazlar Ve Altınpost Efsanesi...
 » Kurtuluş Savaşında Lazlar...
 » Tarihi Doğru Anlamak...
 » Antik Çağda Lazlar...
 » Kazım'ı Anarken...
 » Yerel Yerleşke İsimleri Üzerine Eti...
 » Çayda Randevulu Sistem...
 » Çay İşçilerinin Grevi...
 » Sarp Kapısı’nın Açılmasının İnsanla...
 » Hopa'nın Müzik Bahçesinin Kır Çiçe...
 » Böyle Olur Bucağın Direkleri...
 » Doğu Karadenizde İlk Köylü Eylemi...
 » Çocukluğumda Bayramlar...
 » Fotoğrafçı Nimet Abla...
 » Unutulmayan Bir Sanatçı Yaşar Turna...
 » Antik Mitolojide Lazlar...
 » 4+4+4’lük Eğitim...
 » Bir Spor Bilgesi Metin Kurt...
 » Ümit Kaftancıoğlu Ve Hopa...
 » Benim Sinemalarım Ve Talikot Valisi...
 » Bir Laz Kızı Aşela...
 » Luqupe Gulunan - Lahanalar Geziyor...
 » Bucak’ta Aşk Başkadır...
 » Hesler Bahane Sular Şahane...
 » Geçmiş Yıllarda Hopa'da Deniz Taşım...
 » Bir Laz Aydın'ın Ölümü...
 » Osmanlı Devleti Dönemi İle Cumhuriy...
 » Geçmişten Günümüze Hopa'da Spor...
 » Batum’da Kumarhane Meselesi...
 » Antik Çağdan Günümüze Hopa Ve Çevre...
 » Kazım'ı Anarken...